torsdag 8 maj 2014

magi och övernaturligt*

du söker efter magi?
fascineras av det övernaturliga?
trånar, längtar, letar?
sån är jag
ibland och rätt ofta

men så tänker jag
vad är egentligen magiskt
vad är övernaturligt
vad/vem bestämmer att det är magiskt eller övernaturligt
och inte logiskt och normalt?

tänk att du tittar på ett träd
ett stort vackert höstträd
i all sin prakt och storhet
dina ögon ser något otroligt
och du vill spara det
så att du kan se det även när du inte är just där
kanske hemma i ditt vardagsrum
så du tar upp din kamera
och klickar lite
och så har du det sparat
där och då
du framkallar det
nu har du det-ditt träd-på en liten bit papper
att rama in och sätta i vardagsrummet
du har sparat en liten liten del av det och dess praktfullhet
på en bit papper

det är magi
för mig

att vi kan ta en bild av nånting
säkert helt logiskt för någon annan
men om man tänker lite bortom- magiskt

eller tänk att två människor möts
de har aldrig sett varandra innan men nu möts de
och vid första ögonkastet vet de
de är menade för varann
jag säger inte att det händer alla
och det hände inte mig och daniel haha
men det finns de som det hänt
som visste där och då

det är magi
för mig

tänk att du bär på en stor mage i 9 månader
med en människa i
en livs levande lite människa
som i din mage utvecklas
med tio fingrar tio tår
ett hjärta som dunkar
en hjärna som arbetar
i din mage

och efter nio månader
kommer den lilla människan ut ur din kropp
ur ett litet hål
med sitt stora lilla huvud först
(förhoppningsvis, vendela;) )
och du tittar på denna lilla människa och du älskar den bums

det är magi
för mig

och ännu mer magiskt måste det väl ändå vara
att pappan vid mammans sida
som inte bärt barnet i sin mage
inte känt det inifrån
tittar på det och tänker
för dig gör jag ALLT!

det, mina vänner, är övernaturligt!



Inga kommentarer: