torsdag 8 maj 2014

vad ska du bli när du blir stor??*

vad ska du bli när du blir stor?

vad ville du bli när du var liten?

-du är stor mamma!
säger ofelia.
-Ja, svarar jag, och ändå vet jag inte vad jag vill bli..

faan, varför ska det vara såå svårt och veta vad man vill?!?
jag vill ha lite av allt
som vanligt

när jag var liten ville jag bli arkeolog
det verkade helt galet spännande att gräva i jorden och forska kring hur människor levde förr
historia
jag har alltid gillat det
inte massa kunganamn och sånt utan riktiga människor och deras öden
när vi fick välja ett yrke och praktisera hos i en dag i femman valde jag arkeolog och var hos en
det var inte kul
hon grävde inte i nån jord
hon satt vid en data på ett kontor
där liksom doog den drömmen

sen ville jag bli FBI agent
inte polis, oh noo, utan FBI agent som Mulder och Scully såklart
som jagade spöken och UFO och sånt
-hur häftigt hade inte det varit?!?
 sa jag lyckligt inför klassen i sexan när vi höll föredrag om drömyrken
alla skrattade

så på högstadiet började jag skriva
och skriva och skriva
och nu ville jag bli journalist
åhh, och få skriva om det senaste och skriva krönikor och böcker så småningom
just bokdrömmen har jag inte gett upp, den ligger där bak och gror..
så på gymnasiet tog jag steg och valde media i karlskrona
utan någon vän som skulle gå därinne
jag gick Textkommunikation
kanske hade jag förvaltat det mer om jag inte hade HATAT att gå därinne själv
kanske hade det gått bättre om min journalist till lärare inte hade sagt att det inte var ett bra yrke
han tyckte i vart fall att jag var rolig när jag skrev: tragiskt ironiskt rolig..

så när vi skulle praktisera var jag på Lindex
och jag älskade det
butiksbiträde is my thing tänkte jag
Men så kom det där sökandet
Och jag pluggade i ett år
Men saknade butiken..
Kom tillbaka-blev uppsagd

I fyra år har vara mamma varit mitt jobb.. Ett jobb jag tagit på största allvar och älskat men som inte direkt gör en rik och som man dessvärre också bli uppsagd från på heltid och bara får jobba deltid på nu när Vendis blir 1,5 år;)

So what to do..

Jag skulle vilja skriva
Och fotografera
Och jobba med barnkläder
Och ha ett jobb som är dagtid och inga helger
Och som ger oss tillräckligt för att överleva

Men det där med drömyrke existerar inte när man är stor och inte tog sin chans som yngre..

Allt går om man bara vill

Så vad vill jag bli när jag blir stor?!?





Inga kommentarer: