torsdag 4 oktober 2012

ge mig råd!!*

egentligen vill jag inte diskutera det så ingående här eftersom det är väldigt privat för Brum
men jag känner att jag verkligen behöver hjälp..

hur gör jag med den där jäkla blöjan?
som förstagångs mamma står jag handfallen för dessa problem;(

brum är blöjfri när vi är hemma
dock är hon oftast helt avklädd ner till lr har trosor på sig
det går jättebra och det händer väldigt lite olyckor
bajset går tom bättre än kisset-där har det inte hänt nån olycka hemma alls än och det har hon helt tagit för sig själv och valt utan minsta påtryckning så det var ju en jättepositiv överraskning!

om vi är i väg har hon oftast blöja
men hos sin mormor och farmor har hon vart utan
då har det hänt olyckor ibland och ibland gått jättebra

på dagis diskuterade vi det snabbt i förgår och kom fram till att hon ska lämnas utan två av de tre dagarna hon är där-
alltså ha blöja på utedagen vilket känns jättebra eftersom hon inte har provat det än och har överdragsbyxor och grejer på sig
och att de sätter på det när hon ska sova för och vara säkra

igår hände dock två olyckor trots att de sprungit flera gånger på pottan men hon hade inte gjort nått då..
idag har hon blöja igen-hon ville de..var säkert inge kul igår och glömma sig två gånger;(
och det känns som att vi ger upp-
och det vill jag ju inte!
jag vill ju inte att hon ska bli förvirrad över hur det ska va-
blöja eller inte blöja?
när,var,hur?
stackars brum..

är trainingspants ett alternativ eller ska jag fortsätta lämna henne utan på dagis och se hur de går?
känner inte att jag får nått bra svar från dagis lr har en bra diskussion om detta med dem=(

helt sjukt svårt
HJÄLP!!
ni är ju ändå en hel del som läser här och jag misstänker att många av er är mammor till fler barn
och ni e liite dåliga på och kommentera så kom igen nu- 
ge mig råd!!

1 kommentar:

Fru Skurk sa...

Alltså jag vet inte om jag ska kommentera här för jag har ju än så länge inte föräldraperspektivet utan bara förskolefröken perspektivet... Du behöver u inte publicera den på bloggen men det går såå mycket snabbare att skriva på tangentbordet än på sms... Hur som helst, de erfarenheter jag har från den förskolan där jag jobbar är följande. De flesta barn är blöjfria hemma innan de är det på förskolan, jag vet inte säkert varför men saker som brukar nämnas är tryggare miljö och mindre distraktioner. De barn som jag har haft hand om som har blivit blöjfria snabbast har varit de barn som har haft med sig ett ton extrakläder och en förälder med ganska avslappnad attityd till det hela- vill barnet ha blöja så får det det men erbjud gärna att ta av den vid första blöjbytet typ. Sedan skadar det ju inte om man som fröken har haft hand om barnet ett tag så att man har lite koll på ungefär när under dagen det brukar behöva kissa och bajsa och barnet känner sig trygg med en. Till sist: Alla barn blir blöjfria förr eller senare. Och jag tycker att Brum verkar jätteduktig och hon verkar ju verkligen vilja vara utan blöja så min högst personliga åsikt är att det inte borde göra något om hon vill ha det en dag efter ett bakslag hon verkar ju ha bestämt sig för att sluta och då kommer hon att vilja vara utan snart igen. Jag skulle nog ha testat med att peppa henne lite att vara utan men om det inte går hem hade jag nog inte propsat på det. Tycker du är en toppenmamma och Brumis en toppentjej!

KRAM

Ps. Traiingpants har jag ingen erfarenhet av,vet bara att de använder det vid en av de andra förskolorna i samma förening och är nöjda med det